Hot!

“SOUND A GO DEAD” ANEB CO JE TO SOUNDCLASH?

“SOUND A GO DEAD” ANEB CO JE TO SOUNDCLASH?

Na tomhle serveru určitě nemusíme zdůrazňovat, že Jamajka toho dala hudebnímu světu opravdu spoustu. Vliv jamajské hudby je vidět v mnoha žánrech, od výsluní popu až po stíny undergroundu. Tímhle textem však zahajujeme sérii aktualit, které se budou věnovat svébytné součásti reggae/dancehall kultury, která (až na výjimky) do mainstreamu zas tak moc nepronikla. Přesto – anebo právě proto, jak je libo – určitě stojí za pozornost. Vítejte ve světě soundclashů!

Soundclash je ve své podstatě přesně tím, co název naznačuje: utkání zvuků. Slovo “sound” označuje v přeneseném významu soundsystém (tak jako “zvuk” v češtině). První pojízdné soundsystémy se zrodily už v 50. letech 20. století právě na Jamajce. Netrvalo dlouho a mezi majiteli jednotlivých soundů začala panovat rivalita, kdo má přístup k nejčerstvějším novinkám z americké produkce (a postupem času i jamajskému ska, rocksteady a reggae), protože právě po aktuální hudbě prahlo publikum nejvíc.

Hon za exkluzivitou postupně získal podobu takzvaných “dubplates”, které jsou pro soundsystémy v clashích klíčové dodnes. Dubplate je nevydaná nahrávka, která se nedá pořídit na běžném hudebním trhu. Což v rámci současného reggae a dancehallu znamená song nahraný speciálně pro konkrétní soundsystém nebo jednotlivce – selektora. Nejčastěji jde o už vydanou pecku, kterou vokalista nahraje znovu s upraveným textem a většinou i na jiném riddimu. Na party poznáte dubplate snadno podle toho, že se v lyrics objevuje název soundu, který zrovna hraje. A protože soundclash je zkrátka hudební válka, jsou i texty dubplates často pro účely clashů předělané tak, aby verbálně ponížily a “zabily” protivníka. Jak například takový duplate zní, si můžete poslechnout na videu níže.

Za padesát let historie soundclashů se spousta věcí změnila, ale základní formát zůstává pořád stejný. Účastníci se střídají v kolech s předem stanovenou délkou (dnes většinou 10–30 minut, dřív bývaly delší). Důležité není jen zahrát ty nejzajímavější a nejoriginálnější songy, ale taky je doplnit trefným komentářem na mikrofonu a umět je správně podat v tu pravou chvíli. O výsledku soundclashe vždycky rozhoduje publikum: nejenže svojí podporou dává průběžně najevo, jak se jim selekce jednotlivých soundů líbí, ale taky nakonec rozhoduje o vítězi. Clash po několika kolech většinou vrcholí v “dub fi dub” (neboli “tune fi tune”), kdy už se soundy střídají po jednotlivých skladbách. Ale někdy se může stát, že je vítěz jasný ještě dřív, než se clash dostane ke svému plánovanému závěru (tomu se pak říká “lock off”). Dole si můžete pustit ukázku dub fi dub mezi britským selektorem Davidem Rodiganem a jedním z předních jamajských soundů Bass Odyssey.

A to by mohlo na úplný začátek stačit… Takže se už těšte na stručné profily nejvýraznějších clashových soundsystémů minulosti i přítomnosti a na zprávy o dění na clashové scéně, které vám od nynějška budeme servírovat!

Přidat komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Privacy Policy