REVIEW ALBA STONY HILL OD DAMIANA MARLEY

Přichází nejočekávanější album roku! Nebudeme vás napínat a hned na začátku článku vás můžeme uklidnit. Několikrát odkládaný počin Damiana Marley, který nese název Stony Hill, se totiž opravdu povedl! Nejmladší z Marleyho synů zažívá opravdu skvělé období. Podařilo se mu rozjet úspěšný byznys s marihuanou v USA. Již spoustu let se drží mezi hudební špičkou napříč hudebními žánry a koncertuje prakticky po celém světě. V poslední době spolupracoval například s Jay-Z na jeho novém albu 4:44 ve skladbě Bam.  Jak se za tu dobu Jr. Gong hudebně proměnil a vyvinul?

Album se skládá z již tak říkajíc “vousatých” skladeb vydaných loňský rok – Nail Pon Cross, Everybody Wants To Be Somebody. Objevuje se zde také více než dvanáct měsíců stará skladba Caution, která si bere inspiraci z hymny Youth Of Eglington od Black Uhuru. Na albu však dostala zcela nový zvuk a to jí přidalo ještě na větší naléhavosti. Jedná se tak o jeden z nejzářivějších momentů alba. Začátkem roku jsme mohli slyšet také uhrančivý dancehallový track R.O.A.R. Později vyšel „reklamní“ song Medication a před několika dny také funkem okořeněný song Living It Up.

Mezi osmnácti tracky je však také spousta prostoru na úplné novinky. V krátkosti vám některé z nich představíme. Po intru, které navodí tu správnou atmosféru, následuje představení alba a samotného autora v našláplé beatové věci Here We Go. Vedle již zmíněného songu Medication hostuje Stephen Marley na dalších dvou skladbách. Jsou jimi latinem inspirované Grown & Sexy a Perfect Picture. Jediným dalším hostem za mikrofonem je pak Major Myah. Syn jamajské dancehallové ikony Bounty Killera přidal do songu Upholstery své vokály. Se songy The Struggle Discontinues a Looks Are Deceiving se můžeme vrátit zpět časem. Zdá se totiž jako by vypadly ze zaprášených polic 70. let (zlaté éry roots reggae). I když Jr. Gong v podstatě nezažil svého pravého otce, je znát obrovský vliv, jaký musela mít hudba Boba Marleyho na nejmladšího ze svých synů. V dancehallovém singlu Time Travel se zase Jr. Gong vyjadřuje k aktuálnímu neveselému dění ve světě. Skladby Autumn Leaves, Slave Mill a So A Child May Follow pak navazují na procítěné singly z alba Distant Relatives. Celé album zakončuje uhrančivý nyabinghi song v moderním pojetí s názvem Speak Life.

Damian Marley se nikdy neřídil striktním dogmatem a do svého dancehallového projevu vždy uměl zakomponovat i ostatní příbuzné styly. Doporučujeme také pořádně prostudovat lyrics. Album obsahuje trefné texty, kde se autor neskrývá za neurčitými frázemi. Snahu vyjádřit se k aktuálnímu vývoji ve světě musíme jen chválit. Naznačuje to, že i přes svůj dlouholetý status superstar, nežije Damian Marley v žádné „bublině“  a stále si drží kontakt s realitou. Musíme doufat, že se dalšího solo alba dočkáme dříve, než za dalších (dlouhých) dvanáct let.

Nové album Stony Hill si můžete zakoupit na iTunes nebo Amazonu. Ti z vás, kteří preferují cd či dokonce vinyl musejí počkat se zasláním do konce srpna. Doporučujeme však limitovanou edici objednat již nyní zde. Níže naleznete také odkaz na poslech kompletního alba přes Spotify! A jako bonus si můžete pustit již zmiňovanou skladbu Bam z alba 4:44 od Jay-Z, na které Damian Marley hostuje.