Hot!

UPPSALA REGGAE FESTIVAL 2017 – REPORT

UPPSALA REGGAE FESTIVAL 2017 – REPORT

V rámci plánování zasloužené letní dovolené pro nás bylo milým překvapením, že se pořadatelé největšího reggae & dancehall festivalu v celé Skandinávii rozhodli obnovit zašlou tradici. Švédský Festival, jenž byl od prvního ročníku (2001) pořádán v historickém univerzitním městě Uppsala, se po několikaleté odmlce pokusili pořadatelé opět vzkřísit. Dle dostupných informací se nyní na pořádání celého eventu podílí ti stejní lidé, kteří stáli už u jeho zrodu. Přesto nás už v počáteční komunikaci zarazilo mnoho faktorů, které budily nemalé obavy – jednalo se třeba o nefunkční webové stránky či zdlouhavou e-mailovou komunikaci s pořadateli festivalu. Nakonec vše dobře dopadlo, a tak jsme se mohli těšit na lineup plný lokálních umělců, ale také na pár velkých jmen, kvůli kterým se vyplatilo tuto festivalovou cestu podniknout.

Prvním, ač minoritním problémem při cestě na místo eventu, byla naprostá absence jakéhokoliv značení. Jelikož celou Uppsalu protíná v samotném středu řeka Fyris, která je díky lodní dopravě přemostěna pouze na čtyřech místech, bylo pro část zmatených návštěvníků těžké najít cestu do festivalového areálu. Ti s horším orientačním smyslem si tak museli udělat až neplánovanou hodinovou procházku zpátky na druhý břeh, kde se rozkládal festivalový areál.

Na tomto místě se také pozastavíme nad funkcí akreditací pro press, jejichž funkci se nám do konce festivalu nepodařilo spolehlivě objasnit, neboť možnost fotit či pohybovat se po areálu byla pro nás stejná, jako pro zbytek regulérních návštěvníků. I pouhé focení z pod stage, jenž je obvyklou součástí press akreditace u většiny festivalů, bylo zde limitováno pouze na speciální „backstage” přístup. Na druhou stranu, díky nízkému počtu návštěvníků nebylo opravdu tak těžké se prostrkat do předních řad, a pořídit nějaké zajímavé snímky. Areál festivalu byl poměrně malý, avšak naprosto dostačující pro jednodenní show s lineupem tohoto rozměru. Hlavní stage, dubový stan a druhou „hlavní šapitó stage“ od sebe dělilo pouhých pár kroků, nicméně i tak zvuk z jednotlivých stagí byl na dobré úrovni a nedocházelo nijak výrazně k jeho prolínaní.

Festival byl zahájen lokálními umělci a prvním větším lákadlem pro nás byly až vystoupení mladých zpěváků Mackaheena a Chevaughna, které doplnil již dlouho aktivní Duane Stephenson. Ač byly tyto shows v lineupu přímo po sobě, při většině tracků se vzájemně umělci doplňovali a ve výsledku šlo spíše o dvouhodinovou show třech artist, ze které nejvíce času dostal Duane Stephenson. Největším překvapením byl pro nás ale Chevaughn. Zpěvák, bubeník i klávesista, jenž začal svou kariéru již v roce 2009, předvedl opravdu skvělý pěvecký výkon. Stylové show na pomezí reggae, gospelu a soulu, se dala vytknout pouze absence většího hitu, jenž by zůstal v hlavě i po skončení vystoupení.

Během závěrečného partu Duana Stephensona, jsme ze zvědavosti navštívili i druhou stage, kde se odehrávala energická show lokální zpěvačky Aurelie Dey, ve které se příjemně mísily prvky afrobeatu a dancehallu. Jediným problémem pro nás byla jazyková bariéra, avšak zde bylo jasné, že o lyrics přímo nejde. Co zpěvačce chybělo na mikrofonu, to lehce doháněla tanečními kreacemi, spolu se svou dance crew Ward. Následoval rychlý přechod zpátky na hlavní stage, kde se měl odehrát první hřeb večera, a to v podobě vystoupení mladého Jesse Royala.

Small Axe důstojně předvedl švédskému publiku průřez svoji dosavadní kariérou. Při ganja hymně Gimme Likkle se i opatrný švédský massive bez ohledu na všudypřítomné policisty odhodlal odpálit nejeden spliff! Kromě nového singlu Allways Be Around z připravovaného alba Lilly of Da Valley nám však Jesse nenadělil žádnou další ochutnávku a po krátkých padesáti minutách zmizel zpátky do backstage.

Po krátké pauze věnované konzumaci občerstvení ve „švédské cenové relaci“, nastoupil 65letý veterán a také jeden z prvních členů Black Uhuru – Don Carlos. Přišlo nám, že ani věk se prozatím nepodepsal na jeho elánu a při show složené z převážně starých hitů, se ani na moment nezastavil. My musíme vyzdvihnout i výkon jeho kapely Dub Vision, kteří na Uppsale vyčnívali skvělým výkonem nad zbytkem riddim bandů. Došlo i na březnový Carlosův single Peace & Love, kterým Don dokazuje, že stále nepatří do starého železa a dokáže přijít i s čerstvým materiálem. Krátký mezičas mezi jednotlivý acts nás nenechal ani na chvilku vydechnout a před námi se představili mladíci z Raging Fayah. Kapela dostála svého jména a celá hodina byla nabita ohnivým vystoupením. V momentě, kdy zazněly první noty hymny Nah Look Back, byly ve vzduchu téměř všechny ruce před Main Stage. Poměrně chladné švédské publikum konečně trochu pookřálo a poprvé za večer tak byla cítit energie i před hlavní stagí. Nejvýraznějším momentem celého setu byl zajisté track Judgement Day, šest let stará věc z jejich debutového alba stále dokazuje, že si tenhle band zaslouží naši pozornost.

Noc se pomalu chýlila ke svému konci a před námi již jen dvě velká jamajská jména. Prvním čirým dancehall actem byl Assassin, který jako vždy exceloval. Vystoupením, ve kterém skloubil reggae a tvrdý dancehall opět dokázal, že patří mezi špičku umělců na dancehall scéně. I když byl jeho set poměrně totožný s letošní show v pražské Lucerně, tak festivalová atmosféra a nesrovnatelně lepší zvuk pozvedli Sascův výkon mnohem výše. Jediným překvapením v jeho segmentu byl nový single Winning Right Now, ke kterému nedávno Assassin představil i videoklip. Posledním a zlatým hřebem celého eventu měla být show mladého Chronixxe, který se svým bandem a čerstvou deskou Chronology sklízí poměrně úspěch. Podle očekávání tak byla většina z krátkého času věnována právě novému realeasu, který nás zase až tolik neoslovil, jak už jste se mohli dočíst v naší dřívější recenzi tohoto alba. Živé vystoupení slabším trackům lehce přidalo na šťávě, avšak s porovnáním s Assasinem šlo o pouhý průměr.

Následné rozloučení pořadatelů na hlavní stagi jsme vynechali a rozhodli se pro návštěvu „dub stanu”, kde souběžně s koncem Chronixxova setu začínali roztáčet aktuální dancehall a reggae švédští Nuh Linga, jejichž set měl trvat do brzkého rána.

Nelze říci, že by letošní Uppsala Reggae Festival byl zklamáním, nicméně slabší lineup spolu s několika již výše zmíněnými negativy zachraňoval místy jen skvělý výkon zlomku vystupujících. Pokud bude event pokračovat i příští rok, bude muset jistě projít silným organizačním vývojem nebo jeho osud skončí stejně jako v minulosti, což by byla jistě při jeho tradici škoda!

Přidat komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Privacy Policy